Hätämerkinantovälineet

SPV antoi kaudelle 2017 uudet ohjeet hätämerkinantovälineille. Painopiste muuttui pyroteknisistä välineistä elektronisiin välineisiin. Samat säännöt on edelleen voimassa.

Hätäilmoitusvälineiden uudet katsastusvaatimukset perustuvat Rajavartiolaitoksen tekemään tutkimukseen ja sen pohjalta tehtyyn ”APUA-Veneilijän hätäilmoitusopas” -suosituksiin.

Käytännössä aikaisemmin vaaditut varusteet täyttävät jatkossakin katsastusvaatimukset, mutta nyt vene voidaan katsastaa myös ilman, että siinä on pyrotekniikkaan pohjautuvia hätäilmoitusvälineitä, edellyttäen, että veneessä on korvaavia varusteita.

Suurin osa seuramme veneistä kuuluu 3-luokkaan, jossa uuden ohjeen mukaan voidaan hyväksyä myös pelkästään matkapuhelin ja LED-soihtu hätämerkinantolaitteiksi.

LED-soihdusta vaaditaan katsastuksen yhteydessä asiakirja (ohjekirja, pakkaus tms.) , jossa valmistaja kertoo laitteen soveltuvan myös hätämerkinatovälineeksi veneessä.

Hätäilmoitusvälineitä vaaditaan seuraavasti:

1-luokka, vaihtoehto A:

• VHF-DSC, kiinteästi asennettu
  • EPIRB (ota huomioon radiolupa, akun päiväys)
  • matkapuhelin, säänkestävästi suojattuna
  • 1kpl led-soihtu varaparistoineen
  • 2 kpl oranssisavuja

1-luokka, vaihtoehto B:

• VHF, kiinteästi asennettu (suositellaan DSC-toiminnolla)
  • 4 kpl punaisia laskuvarjoraketteja
  • (valopistooli korvaa enintään 2 laskuvarjorakettia)
  • 4 kpl punasoihtuja tai 1kpl led-soihtu varaparistoineen ja 2 kpl punasoihtuja
  • 2 kpl oranssisavuja
  • Suositellaan lisäksi: matkapuhelin, säänkestävästi suojattuna

2-luokka, vaihtoehto A:

• VHF-DSC, kiinteästi asennettu
  • matkapuhelin, säänkestävästi suojattuna
  • 1kpl led-soihtu varaparistoineen tai 4kpl punasoihtuja
  • Suositellaan lisäksi: EPIRB, 4 kpl punaisia laskuvarjoraketteja, 2 kpl oranssisavuja

2-luokka, vaihtoehto B:

• VHF, kiinteästi asennettu (suositellaan DSC-toiminnolla)
  • 4 kpl punaisia laskuvarjoraketteja (valopistooli korvaa enintään 2 laskuvarjorakettia)
  • 4 kpl punasoihtuja, tai 1kpl led-soihtu varaparistoineen ja 2 kpl punasoihtuja
  • Suositellaan lisäksi: matkapuhelin, säänkestävästi suojattuna, 2 kpl oranssisavuja

3-luokka, vaihtoehto A:

• Matkapuhelin, säänkestävästi suojattuna
  • 1kpl led-soihtu varaparistoineen (vaihtoehtoisesti 2 kpl punasoihtuja)
  • ulkosaaristossa suositellaan: kiinteästi asennettu VHF-DSC (ota huomioon radiolupa)
  • Suositellaan lisäksi: 2 kpl punaisia laskuvarjoraketteja sekä 2 kpl punasoihtuja

3-luokka, vaihtoehto B:

• 2 kpl punaisia laskuvarjoraketteja ja 2 kpl punasoihtuja (vaihtoehtoisesti led-soihtu varaparistoineen) tai 4 kpl punasoihtuja, tai 2 kpl punasoihtuja ja 1 kpl LED-soihtu
  • Suositellaan lisäksi: matkapuhelin, säänkestävästi suojattuna ja VHF.

4-luokka:

• Suositellaan: matkapuhelin, säänkestävästi suojattuna, ja saaristossa led-soihtu varaparistoineen tai 2 kpl punasoihtuja

HUOM: Vaihtoehdoissa 1B, 2B ja 3B pyroteknisten hätäilmoitusvälineiden kelpoisuusajan tulee olla valmistajan merkinnän mukaan voimassa katsastushetkellä.