Katsastuksen muistilista

Katsastuksia on olemassa kahta eri tyyppiä.

1. Vuosikatsastus, jossa tarkistetaan mm. veneen turvallisuusasiat ja veneen kunto katsastuspöytäkirjan kohtien mukaisesti
  2. Peruskatsastus, joka koostuu runkokatsastuksesta ennen veneen vesillelaskua ja peruskatsastuksesta, joka tehdään veneen ollessa vesillä

Lue lisää katsastuksesta SPV:n sivuilta osoitteesta: http://spv.fi/teema/katsastus/

Kipparin muistilista tehtävistä ennen katsastusta

1. Tarkista veneen papereista, tai seuran julkaisemasta listasta tarvitseeko veneesi tänä vuonna peruskatsastuksen.
    Peruskatsastus suoritetaan veneelle normaalisti viiden vuoden välein. Asian saat selville tarkistamalla venetodistuksesta, onko katsastusmerkinnälle olemassa vielä tyhjä paikka. Jos lomake on täynnä, tarvitset peruskatsastuksen.
    Myös omistajan tai seuran vaihtuminen,  tai veneeseen tehdyt suuret muutostyöt, kuten esim. moottorin vaihto, edellyttävät peruskatsastusta.
     Jos olet epävarma katsastuksen tarpeesta, ota yhteyttä  katsastajiin.
  2. Jos tarvitset peruskatsastuksen, ilmoita vene runkokatsastukseen seuran nettisivujen kautta. Runkokatsastus tehdään ennen vesillelaskua, jotta vedenalaiset rakenteet voidaan tarkistaa. Runkokatsastukseen kuuluvat myös rungon sisäpuolisten rakenteiden ja esim. moottorin kunnon tarkistaminen.
    Purjeveneessä myös masto pitää olla helposti tarkastettavissa; mieluiten maassa pukkien päällä.
    Huom: Kipparin pitää olla paikalla runkokatsastuksessa!
  3. Ilmoittaudu ennakolta yhteiskatsastukseen seuran nettisivujen kautta. Yhteiskatsastusmaksu sisältyy jäsenmaksuun. Jos yhteiskatsastusajankohdat eivät ole sopivia, varaa aika katsastajilta erilliskatsastukseen. Erilliskatsastuksesta seura veloittaa 20€ (kesäkuun viimeisen päivän jälkeen 40€) ja katsastaja mahdolliset matkakulut sopimuksen mukaan. HUOM: sihteeri lähettää loppukaudesta laskun erilliskatsastuksista.
  4. Tarkista veneesi kunto, paperit ja varusteet ennen katsastusta
  5. Tarkistuta sammutin. Sammuttimessa pitää olla vuoden sisällä päivätty tarkastus- tai valmistuspäivämäärä. HUOM: Lain vaatima hyväksyminen on voimassa yhden vuoden em. päivämääristä.
  6. Tarkista hätämerkinantovälineiden kelpoisuusaika
  7. Tarkista että, katsastusvarusteet ovat veneessä mukana niin, että niitä ei tarvitse etsiä katsastuksen alkaessa.

Jos vene ei ole katsastettu ensimmäinen päivä heinäkuuta, seuran perälipun käyttöoikeus päättyy. Katsastamattomat veneet poistetaan seuran rekisteristä veneilykauden päättyessä.

Katsastuksessa läpikäytävien kohteiden luettelo on luettavissa Suomen Purjehdus ja Veneily ry:n sivustolta osoitteesta:
Katsastuskohteet 2022