TERVETULOPUHE - APS 60-VUOTISJUHLA 13.8.2022

Arvoisat kunniajäsenet, kutsuvieraat ja yhteistyökumppanit,

hyvät seuran jäsenet ja ystävät

Tervetuloa Asikkalan Pursiseuran 60-vuotisjuhliin!

Tervetulopuheessani tarkoitukseni on osoittaa kiitollisuutta seuran perustajille, korostaa seuran ydintehtäviä, kuvata kulunutta lähihistoriaa edellisen vuosikymmenen osalta ja valottaa yhdistyksemme vaikeasti ennustettavaa tulevaisuutta.

Kiitokset

Kiitos - kunnioitettu seuramme perustajasukupolvi! 60 vuotta sitten, kun seuramme toiminta alkoi ja aina siitä eteenpäin, on osattu tehdä päätöksiä, joiden varassa seuraamme on ylläpidetty ja kehitetty.

Seuramme tukikohdan perustaminen tänne Pirttisaareen, noin 40 vuotta sitten (3.6.1980), mahdollistaa tänä päivänä meidän jäsentemme vierailut järvialueemme muiden seurojen tukikohtiin – vastavuoroisuusperiaatteella.

Erityisen suuri arvostus ja kiitollisuus kohdistuvat kaikille niille toimihenkilöille, jotka ovat pyyteettömästi ja vapaaehtoisuuspohjalta tehneet työtä seuran kaikkien jäsenten yhteisen hyvän eteen.

Ydintehtävät

Henkilökohtaisesti kuvailisin APS:n avaintekijät lyhyesti seuraavalla tavalla: Talkootyö, tukikohta ja talvisäilytysalue sekä junnutoiminta.

Yhdistystoiminnan ja yhteisöllisyyden keskeisin perusta on talkootyö - kaikissa sen ilmenemismuodoissaan; hallinnon tehtävät, tukikohdan ja talvisäilytysalueiden hoitaminen, katsastustoiminta, kilpailutoiminta, koulutus, virkistystoiminta, projektit, jne.

Talkootyö sanana voi aiheuttaa hieman vieroksuntaa. Talkoot on vaikea hallita. Niinpä toivoisin, että viljeltäisiin ajatusta yhdessä tekemisestä ja omatoimisuudesta periaatteella: ”Anna päivä seuralle!” Jokaisen panos, itselle sopivalla hetkellä ja tavalla, maksaa korkojen kanssa takaisin. Yhdistyksen olemassaolon tarkoitushan on saada aikaan enemmän yhteistyöllä.

Konkreettisimpana esimerkkinä talkootyöstä ja perintönä nuoremmalle jäsenistölle on Pirttisaaren tukikohta - paikka, jossa voimme viettää yhdessä aikaa samanhenkisten seurassa. Pirttisaaren kunnossapitämistä ei ole ulkoistettu, mikä mahdollistaa seuran maksujen maltillisen tason. Samalla kunnossapito edellyttää jatkuvaa työtä.

Seuran jäsenistö oppii arvostamaan seuran toimintaa ja kokemaan yhteisöllisyyttä parhaiten silloin, kun itse antaa oman panoksensa - voimiensa ja kykyjensä mukaan. Samalla kokee uusia elämyksiä ja yhteenkuuluvuutta.

Lisäksi yhtenä tärkeimmistä seuran tehtävistä on veneilyyn liittyvä junioritoiminnan tukeminen Etelä-Päijänteen Jollakeskuksessa (EPJ). Ilman jatkuvaa junnutyötä, veneilyharrastuksen jatkuvuus vaarantuu.

Edellinen dekadi

Edellisen kymmenen vuoden aikana on - henkilökohtaisen ikääntymisen ja veneilyharrastuksen lisäksi edelleen:

- huolehdittu seuran hallinnosta ja katsastustoiminnasta,

- kirjoitettu yhdessä seuran visio ja ajassa elävä toimintastrategia,

- kannustettu veneiden myrkkymaalittomuutta,

- mahdollistettu hyvät veneiden talvisäilytysolosuhteet,

- järjestetty ranking-osakilpailut muuttuneissa tasoitusjärjestelmäolosuhteissa ja

- menestytty uuden konseptin mukaisessa Päijännepurjehduksessa,

- väistelty Korona-virusta, ja

- ylläpidetty Kuotaan talvisäilytysaluetta ja Pirttisaaren tukikohtaa.

Tukikohtaa on pidetty kunnossa ja kehitetty mm. korjaamalla saunalaituri ja saunan lattia, järjestämällä mobiilimaksu, vaihtamamalla poijut, asentamalla mooring-köydet, peruskorjaamalla grillikota, rakentamalla rantaterassit - unohtamatta vuosittaisia kevät- ja syyssiivouksia, juhannusjuhlia, maistuvia savukaloja, kymmeniä kuutioita tehtyjä polttopuita, satoja saunan lämmityskertoja ja tuhansia litroja pumpattua pesuvettä Päijänteestä.

Erityiskiitos kaikille niille, jotka ovat antaneet panoksensa edellä kuvattuihin yhteisiin tapahtumiin ja toimintoihin.

Tulevaisuus

APS on mitä kiehtovin pursiseura. Se on yksi eteläisen Päijänteen seuroista, jolla on pitkät perinteet ja hieno historia ja poikkeuksellisen upea luonnon tarjoama toimintaympäristö, jonka keskeisellä paikalla sijaitsee Pirttisaaren tukikohtamme.

APS:lla on siis erinomainen mahdollisuus säilyttää jäsenmääränsä nykyisen kokoisena.

Jotta voisimme kehittää seuraamme ja järjestää toimintaa sujuvasti, on keskiössä vakaa talous, ylläpito- ja hankintojen investointien oikea-aikaisuus ja oikeasuhtaisuus, ja esimerkiksi maksujen kohtuullisuus. Sekä vielä kerran: Talkootyö. Vain talkootyöllä vältymme kalliilta palvelujen ulkoistamiselta ja pidämme maksut alhaisina.

Seuran hallinnon kehittäminen edellyttää aikaisempien toimintamallien tutkimusta ja itsearviointia jatkuvan parantamisen hengessä.

Kehittäminen edellyttää tietoa ja taitoa järjestellä asiat nykyistä paremmin ja myös oikeanlaista asennetta. Kehittämisvastuu on seuran hallituksella. Kehittämiseen liittyy avoin viestintä jäsenistön kanssa, jotta koko yhdistyksen tahtotila osataan tulkita oikein.

Muutokset aiheuttavat työtä.

Yksittäisten jäsenten halu osallistua ja vastuullinen toiminta seuran periaatteita kunnioittaen luo pohjan seuran toiminnan onnistumiselle myös tulevaisuudessa.

Lopuksi

Hyvät ystävät, toivotan kaikille mitä hienointa juhlapäivää.

Kohtamme maljan 60-vuotiaalle Asikkalan Pursiseuralle.

Kari Melanen

APS kommodori 2021-2022