Kotahanke

Marraskuu 2020  

PIRTTISAAREN GRILLIKOTA JÄÄ TALVEHTIMAAN

– TET-JAKSOLAISET TALVEKSI KOTIIN

Iskunpaikka

Kotahanke sai kuulla, että Virmailan saaren seudulla olisi marraskuussa liikkeellä suuri lautta ja kaivuri (Mika Karhunen Oy). Koska lautturin kevät 2021 on täysin varattu ja muita saman kapasiteetin omaavia yhdistelmiä ei ollut saatavilla, tarjoutui kotahankkeelle 4.11.2020 mahdollisuus siirtää räjäytystyön (Ari Rajala/Padasjoen Louhinta Oy) jälkeiset kivenlohkareet työmaalta pois ja kuljettaa kaikki raskas rakennusmateriaali saareen vielä tämän vuoden puolella.

Koska loppusyksyn lämpöä ja poutaa ennusteiden mukaan olisi vielä tiedossa, päätettiin hallituksen kokouksessa 10.11.2020 käyttää hyödyksi lauttaus- ja kaivuumahdollisuus.

Rakennepiirustukset olivat vielä luonnosvaiheessa, mikä tarkoitti projektin johtajalle pikaista suunnittelua ja materiaalimäärien laskemista. ”Vanhempi villoittaja” Reijo Nurminen sai logistiikan järjestettyä nopeasti ja 72 tonnia materiaalia oli siirtovalmiina Virmailan saaren rannassa perjantaina 13.11. iltapäivän päätteeksi.

Riittävä määrä talkooporukkaa koottiin puhelinsoitoilla, koska netti-ilmoittautumisia ei ilmaantunut.

Työelämään tutustuminen (TET)

Koska talkooporukka koostui lähinnä varttuneemmasta väestä, voi talkoita pilke silmäkulmassa kutsua Työelämään tutustumisjaksoksi.

Talkoolaiset saivat TET-jaksollaan omakohtaisen tuntuman muun muassa rakennesuunnitteluun, logistiikka-alaan, ahtaajatyöhön, lapio-kanki –jumppaan, korkomittauksiin, Euklideen säännölliseen kuusikulmioon, viemärien asentamiseen ja betonointiin sekä tietysti saunan lämmitykseen.

Lauantai-iltapäivä kului materiaalin vastaanottamisessa ja erilaisissa valmistelutöissä. Ilomieliset pikkujoulutkin saatiin vielä järjestettyä Pursituvassa illan päätteeksi. Sunnuntai kului anturakuopan kaivuutöissä ja maanantai aamuna saatiin materiaalit lautattua Pirttisaaren tukikohtaan uimarannan tuntumaan. Maanantai-iltana oli kaikki irto- ja sahatavara siirretty käsi- ja jalkatyönä rannalta taapeleihin ja varastoihin. Tiistai alkoi sepelin kärräyksellä anturapohjalle ja saostuskaivon asennuksella, minkä jälkeen tehtiin maan- ja materiaalisiirrot niille suunnitelluille paikoilleen sekä anturamuotin rakentaminen. Keskiviikko aamulla klo 08.30 alkoi kolmen tunnin anturavalu (2,4 m3).

Talvilepo

TET-jakson päättyessä oli saatu materiaalit sääsuojiin saareen, kuoppa kaivettua, maansiirrot tehtyä, viemäri- ja korvausilmalinjat rakennettua sekä antura valettua. Anturavalu saatiin valmiiksi noin 10℃ päivälämpötilassa ja lämpöä riitti kaksi päivää ennen lyhytaikaisia pikkupakkasia.

Loput hankittavat irtomateriaalit on kuljetettavissa omin toimenpitein. Painavimmat yksittäiset tavarat painavat noin 60 kg/kpl (liimapuupalkki, 6 kpl). Kodan ulkoseinien ulkopuolista täyttöainesta (leca-sora?) ja salaojasepeliä joudutaan hankkimaan ja lauttamaan ensi vuonna vielä pienehkö määrä.

Työt tulevat jatkumaan keväällä 2021. Kotahanke on suunniteltua aikataulua selvästi edellä ja mahdollinen riski kevään raskaista materiaalikuljetuksista ja kaivuutöistä on taklattu. Tästä on hyvä jatkaa uusin voimin kevään valoisissa olosuhteissa kohti kesän lämpöä.

Kiitokset

Kiitos kaikille talkoisiin osallistuneille, jotka olivat paikan päällä ja myös kotijoukoille, jotka laittoivat tsemppiä ja maukkaita eväitä matkaan. Erityiskiitokset ansaitsee Retsi, jonka rakennusalan kokemusta ja työvälineitä tarvittiin – laivuripalvelujen lisäksi (s/y Betolain).

Teksti: Kari Melanen

Kuvat: Petri Leipola

Lokakuu 2020

ME

peruskorjaamme kodan

Taustaa

Asikkalan Pursiseuran hieno grillikota on pääosiltaan purettu. Kota alkoi olla kiistämättä peruskorjauksen tarpeessa palveltuaan hyvin seuran jäsenten ja vieraiden tarpeita jo melkein 40 vuotta. Asikkalan Pursiseura (APS) tulee juhlistamaan 60-vuotista toimintaansa elokuussa 2022, ja katsoo tulevaisuuteensa luottavaisin silmin. Niinpä me peruskorjaamme kodan. 

Kohdeinfo

Peruskorjauksen jälkeen kota pysyy pääosin nykyisen kokoisena ja muotoisena. Seinät nostetaan betonivaluharkoilla ja hirsikehikolla kauttaaltaan ikkunoiden ylätason päälle. Kodan sisällä olevat suuret kivenlohkareet poistetaan. Kodan käyttötila suurenee ja katon kaltevuus loivenee.

Nykyinen grilli ja huuva jäävät käyttöön (tuunattuna; perinteinen tuulipiipunhattu, iso eristetty hormi, korvausilman syöttö). Kodan järvenpuoleiseen seinään asennetaan lasista tai UV-suojatusta polykarbonaatista panoraamaikkunat  ja metsänpuoleiselle seinälle matalat ikkunat . Lattia rakennetaan paloturvalliseksi vaaleista pesubetonilaatoista, jotka on helppo hoitaa. Seinän yläpuolelle kytketään epäsuorat valot ja vanhat puupalkkivalot säilytetään. Mahdollisesti laitettavaan palosuojamaalilla käsiteltävään harvarimoitettuun kattoon nikkaroidaan tähtikuvioita LED-lampuista.

Kodan kalustamiseen lisätään seinäkello, keittiötaso (ml. pistorasia, valo), kaapisto ja kaasugrilli. Myös vesi- ja viemärivaraukset asennetaan, mutta niiden käyttöönotosta päätetään erikseen.

Grillikotaan asennetaan räystäät, räystäskourut ja salaojat sekä mahdollisesti sadevesijärjestelmä. Kodan katto rakennetaan alushuovan päälle mustasta palahuovasta ja katolle asennetaan aurinkopaneeli (kuten vanhassa). Kotaan asennetaan myös puinen lasillinen pariovi.

Kodan alapuolelle tehdään terassi klaffipöytineen, penkkeineen ja baaritasokaiteineen. Alaterassi toimii samalla kulkuväylänä puuvarastoon ja seuran pienveneille.

On mahdollista, että edellä kuvattuun kohdeinfoon tehdään tarvittavia muutoksia.

Seuran kodan tavoiteltava lopputulos jäljittelee mutterin muotoista veistettyä Anttolanhovin Kotaravintolaa.

Tämän hetkinen (16.10/2020) työvaihe ja välittömät jatkotoimenpiteet

Kodan peruskorjaustarpeesta on puhuttu jo useita vuosia. Käynnistyksen hidastavana tekijänä on arvioitu olevan varttikatteen hävittämiseen liittyvä hankaluus tai purkamisen korkeat kustannukset ulkopuolisen palveluntarjoajan toimesta.

Katon purkumahdollisuuden alustavan selvityksen jälkeen (7.8.2020) ja seuran tulevan 60-vuotisjuhlan aktivoimana alkoi innostus kodan peruskorjaukseen kasvaa ja konkretisoitua alustavilla luonnospiirustuksilla. Luonnoksia esiteltiin ahkerasti saaressa käyneille useille seuran jäsenille. Erityisesti vanhemman jäsenistön hyväksyntää haettiin. Samalla kyseltiin jäsenten toiveita ja kartoitettiin alustavaa talkoohalukkuutta. Vastustusta hankkeelle ei ilmaantunut ja talkoohenkeäkin oli aistittavissa. Seuraavaksi selvitettiin rakennuslupa-asiat (11.8.2020), joiden osalta ei ollut toimenpidetarpeita. Selvitysten jälkeen alkoikin jo pian puita kaatua, kun hyvin paikallinen ”Paavo-myrsky” iski Pirttisaareen (15.8.2020).

Tätä artikkelia kirjoitettaessa on ahkerien jäsenten toimesta kodan rakentamiseen arvioitu määrä hirsiä kaadettu (14 kpl), karsittu, kuorittu, pinottu ja kyllästetty sekä piha-alue siistitty hakkuujätteistä. Lisäksi isoimpien kivien murskaaminen ja kantojen pois kaivaminen on käynnistetty (5.9.2020), mutta kesken. Kodan kattomateriaali purettiin 18.9.2020 ja seinät 27.9.2020. Varttikatelevyt toimitettiin m/s Roopettaren kyydissä saaresta Kuotaaseen, josta edelleen Lahden kaatopaikalle 30.9.2020 – ja näin saatiin katonpurkuprojekti päätökseensä.

Talkoohenkilöiden työpäivien määrä oli reilusti yli sadan (100) kuluneen yhdeksän viikon aikana, mikä on vaatimattomallakin päiväpalkalla jo viisinumeroinen summa rahaa! Puhumattakaan kustannuksista, jotka omalla työllä säästettiin purkamalla katto ja poraamalla panosreiät (noin 40 kpl) kallioon ja kiviin. Iso kiitos jo tässä vaiheessa työhön osallistuneille!

Hallitus on käsitellyt asiaa virallisissa kokouksissaan ja nimennyt hankkeen iskuryhmän: Kari Melanen (projektin johtaja), Hannu Tommola (työnjohtaja), Jani Rantanen (rakennesuunnittelija) ja Matti Lehtinen (kenttäjohtaja).

Välittömät jatkotoimenpiteet ovat hankkeen ja sen budjetin hyväksyttäminen seuran jäsenillä sääntömääräisessä vuosikokouksessa (28.11.2020, Vääksy) sekä hankkeen kirjaaminen seuran toimintasuunnitelmaan vuosille 2021 - 2022.

Aikataulu

Me haluamme peruskorjattavan kodan olevan valmis viimeistään purjehduskauden 2022 juhannukseen mennessä, ja ennen seuran tasavuotisjuhlia. Kota on mahdollista saada valmiiksi jo vuonna 2021, mutta se edellyttää paljon talkootyövoimaa ja riittävää rahoituspohjaa. Karkea rakennusaikataulu (ajat valmista pvm mennessä):

-       kallion ja kivien räjäytykset      sekä louheen raivaus 15.5.2021

-       rakennustarvikkeet saaressa ja niiden järjestely 25.5.2021

-       anturapohjan tasaus  1.6.2021

-       perustukset (betonivaluharkkoseinä)     15.6.2021

-       juhannusviikko taukoa                                                                                                                                   - - - - - - -

-       hirsikehikon veisto (veistäjät saaressa 28.6. - 4.7.2021)  4.7.2021

-       katon asennus  15.7.2021

-       sisä- ja sähkötyöt   1.8.2021

-       ikkunoiden ja parioven asennus   15.6.2022

-       lattian asennus  15.6.2022

-       kalustaminen    15.6.2022

Meidän oma työpanos ja ostopalvelut

Hirsikehikko teetetään omista hirsistä ammattiveistäjillä ja työn johtamisesta maksetaan käypä korvaus eri sopimuksen mukaan. Muuten työt tehdään seuran omilla talkoilla. Hankkeen iskuryhmä koordinoi kodan rakentamista.

Rakennustyöt koordinoidaan Asikkalan Pursiseuran verkkosivun ja Facebook-sivun kautta sekä itse rakentaminen kenttäjohdolla paikan päällä. Talkootyön organisoimisen perusajatuksena on, että jokainen voi erikseen ilmoittaa hankkeen projektin johtajan hallinnoimaan kalenteriin itselleen sopivat talkoopäivät (kari.melanen@outlook.com).

Seuran nuoremman ikäryhmän, alle 70-v. ;-), osallistuminen hankkeeseen katsotaan hyvänä keinona sitoutua entistä tiiviimmin jäsenenä seuraan, sekä erityisenä kunnianosoituksena ja arvostuksena Pirttisaaren vanhempaa rakentajasukupolvea kohtaan.

Logistiikka ja rakentaminen

Talvella ja keväällä ostettavat rakennustarvikkeet, työvälineet ja mahdolliset suuret koneet kootaan välivarastoon Kuhmoisiin ja kuljetetaan lautalla saareen heti, kun se palveluntarjoajalle sopii (<25.5.2021). Kodan rakennustarvikkeiden kuljetuksen yhteyteen harkitaan saunan polttopuukuorman hankkimista.

Pirttisaaren tukikohtaan pyritään järjestämään grillikodan rakentamisen ajaksi (teltta)katos, johon sijoitetaan kaasugrilli. Kaasugrilli sijoitetaan aikanaan valmistuvaan kotaan.

Pursitupa on varattu talkooväen yhteiskäyttöön veloituksetta koko purjehduskaudelle 2021. Pursitupa on varattu ainoastaan hirrenveistäjille 28.6. - 4.7.2021 (aika saattaa tarkentua). Ulkopuolisen, vastikkeellisen työvoiman ollessa saaressa (tekemässä hirsikehikon), noudatetaan työsuojelulaki, mikä on huomioitava osallistuttaessa työhön (työturvallisuus; esim. turvajalkineiden käyttö nostettaessa hirsiä).

Muiden seurojen jäsenten vierailut tukikohtaan on mahdollisia, mutta kodan rakentajille pyritään mahdollistamaan tilaa laiturissa ja työrauha. Lisäksi on huomioitava, että työskentely tulee aiheuttamaan normaalia suurempaa melua – kuumina kesäpäivinä luultavasti jo aikaisesta aamusta alkaen.

Kustannukset ja rahoitus

Hankeen arvioidut kustannukset on noin 42.500 € (eri suunnitelma, hinnat ovh). Arvio sisältää 8.000 € reservirahaa. Kuitenkin on huomioitava, että kodan rakennuttaminen kokonaan ulkopuolisen urakoitsijan toimesta Pirttisaareen, ilman talkoita, maksaisi 60.000 - 80.000 € (sisältäen jo tehdyt työt).

Hanke rahoitetaan seuran käyttövaroilla, mahdollisilla lahjoituksilla ja erikseen kohdennetulla varainkeruulla keväällä 2021 (esitys vuosikokoukseen: 50€/varsinainen jäsen). Tukikohtamaksu vierailta venekunnilta tultaneen seuran vuosikokoukseen esittämään nostettavaksi 20 euroon vuosille 2021 ja 2022.

Riskianalyysi (uhka → riski => riskin minimointi):

1.    Talkooväen vähyys → kustannusarvio ja aikataulu pettävät => aikataulu riittävän pitkäksi (<7/2022)

2.    Varainhankinnan epäonnistuminen → kustannusarvio ja aikataulu pettävät => aikataulu riittävän pitkäksi (<7/2022)

3.    Suunnittelutarkkuus heikko → materiaalimäärät yli-/alimitoitettu, rakennelujuudet virheelliset ja toistuva vesikuljetustarve nostaa kustannuksia => rakennesuunnittelmat (CAD) ja toimiva logistiikka

4.    Perustusten aikataulu pettää → veistäjien työ ei käynnisty suunnitellussa aikataulussa => purku ja pohjan muokkauksen aloitus ajoissa ja/tai joustava aikataulu veistäjien kanssa

5.    Kiire → työn laatu ei täytä toivomuksia => joustava aikataulu ja riittävä talkooväki mukaan (jotta ei väsähdetä)

6.    Kustannuslaskelmassa ei pysytä → rahoitusvaje => pankkivelka ja/tai hankkeen pitkittäminen

7.    Tapaturma → henkilövahinko => turvallisuusohjeet, ensiapuvalmius ja talkoovakuutus 

8.    Korona-kriisi → työ estyy/hidastuu => työmaa on pystyttävä laittamaan tauolle ilman ongelmia

Harras toive

Kuten oli edeltäjänsä, tämäkin kota tulee olemaan vähintään yhden ikäpolven kestävä – ja varmasti ajankäytöllisesti yhden kesän osalta priorisoinnin ja taloudellisen satsauksen arvoinen. Toivomme kaikkien seuran jäsenten osallistuvan talkoisiin kykyjensä ja mahdollisuuksiensa mukaan. Kaikki talous-, materiaali- ja työapu on tarpeen ja erittäin tervetullutta.

Yhteisellä hankkeella edistämme yhteisöllisyyttä ja tutustumme toisiimme. Siis vielä kerran, pienikin apu, esim. työmaan siivous, saunan ja vesien lämmitys sekä polttopuiden kantaminen saunalle, jakaa taakkaa.

Asikkalan Pursiseuran hallitus