Koulutusasiat

SPV:n sähköistä koulutusmateriaalia saatavana osoitteesta:
https://campus.spv.fi/

Tuolla on paljon erilaista materiaalia, esim:
Veneilykoulutus
Suuli
Kilpailutoiminta

MOORING LINE KIINNITTYMINEN ASIKKALAN PURSISEURAN PIRTTISAARI-TUKIKOHDASSA - Mooring line -ohje (APS)

Yleistä

Välimeren satamissa yleinen tapa veneen kiinnittämiseen on ajaa perä laituriin ja kiinnittää keula pohjaan ankkuroituun paksuun köyteen (tai kahteen köyteen). Tämä mooring-köysi ("mooring rope” tai ”mooring line") on tavallisesti kiinni laiturissa ohuemmalla köydellä. Mooring line kiinnittyminen voidaan tehdä joko eteenpäin ajaen tai peruuttamalla.

Tavallisesti mooring-köysi on ulommasta päästään ankkuroitu pohjassa laiturin suuntaisena olevaan hyvin painavaan laivan ankkurikettinkiin. Usein tuosta paksusta kettingistä lähtee laituriin päin muutaman metrin pituisia kettinkejä, joiden päihin mooring-köydet on kiinnitetty. Järjestelyllä saadaan joustoa ja iskunvaimennusta köyteen, kun kiristettäessä painava kettinki nousee hieman irti pohjasta köyden puoleisesta päästään.

Video (8 min): How to… Mediterranean Mooring (https://www.youtube.com/watch?v=B3orqZQyTWs).

Pirttisaaren mooring-köydet

APS on asentanut mooring-köydet (2 kpl) yhdelle laituripaikalle Pirttisaaressa keväällä 2022. Ne ovat 30 metriä pitkiä ja 18 mm paksua uppoavaa GeoTwist polyester -köyttä.

Pirttisaaressa Mooring-köydet on kiinnitetty laituriin valkoisten ”APS” kirjaimilla merkittyjen laiturisuojien molemmin puolin (kuva). Kyseinen kohta on varmistettu turvalliseksi siten, ettei peräsimen alueella ole esteitä (kiviä, laiturin ankkurikettinkejä).

Mooring-köyden toinen pää on kiinni noin 5 m pituisessa 12 mm paksussa ketjussa, joka on kiinni pohjamudassa olevassa poijupainossa (25 metriä laiturista/2022). Kovalla tuulella ja/tai lujaa kiristettäessä jousto voi olla vähäinen, jolloin poijupaino saattaa laahautua raskaan veneen mukana. Pirttisaaressa kiinnittymiseen suositellaan käytettäväksi aina kahta mooring-köyttä.

Pirttisaaren mooring-köydet on tarkoitettu tämän Välimerellisen kiinnittymistavan harjoittelun mahdollistamiseen kotivesillä.

Valmistelut – perä laituriin

·         Pakkaa purjeet ja siivoa kansi.

 ·         Miehistön tehtävien ohjeistaminen (aluksen päällikkö; ohjaaja, mooring-köyden käsittelijä, takaköysien käsittelijä(t), laitojen ja perän suojaajat/varmistajat, jne.).

·         Erityisen kovalla tuulella, pienennä veneen tuulipinta-alaa (jolla, sprayhood, bimini, pyyhkeet kaiteelta, jne.), jos mahdollista.

·         Laitasuojat molemmille sivuille.

·         Perään kaksi palloa tai lepuuttajaa (Pirttisaaressa on valmiina kaksi laiturisuojaa).

·         Mooring-köysien käsittelijälle

  1.   nahkarukkaset tai kumikäsineet ja
  2.   venehaka (puoshaka) esille.

·         (Kumijoustimilla varustetut) takaköydet koilattuna valmiiksi (juoksuköysi, toinen pää veneen takaknaapissa kiinni, oikein pujotettuna kaiteen alta).

Kiinnittyminen

Yleensä laiturilla on vastaanottaja (avustaja), joka ojentaa mooring-köyden. Puoshaka on tarpeen köyden vastaanotossa, samoin hanskat. Köysi on likainen ja siihen meriolosuhteissa kiinnittyvät näkit ovat teräviä.

Käännetään veneen perä laituria kohden riittävän kaukana, jotta veneelle saadaan peruutettaessa vauhtia (2-3 kn) ja sitä kautta ohjattavuutta. Kovalla sivutuulella ahtaassa paikassa lähestyminen yleensä perä edellä - potkurin pyörimissuunta huomioiden.

Ajetaan perä lähelle laituria tai kevyesti kiinni laituriin laiturisuojia vasten.

Otetaan (tarjottu) tuulen puoleinen mooring-köysi vastaan tai kalastetaan se puoshaalla vesirajasta ja heitetään tuulen puoleinen peräköysi (veneessä kiinni, vyyhdetty) laiturille hieman vastaanottajan ohi.

  • Laiturilla olevalta avustajalta laituriknaapin kautta juoksuköytenä kierretty ja vyyhtenä takaisin saatu peräköysi kiinnitetään veneen knaapiin, ei kireälle (köysi juoksutettavissa). (Jos erityisen kova tuuli, niin kannattaa köysi kiinnittää laituriknaapiin, pitää vene laiturista irti veto päällä ja vasta myöhemmin palauttaa mooring-köysi veneeseen.)
  • Juoksutetaan mooring-köyttä keulaan nostamalla sitä vedestä.

Lasketaan (ajetaan) vene 2-3 metriä ulos laiturista, tarvittaessa peräköyttä löysäten.

Kiinnitetään mooring-köysi mahdollisimman nopeasti keulaknaapiin, aika kireäksi.

Vedetään (tai ajetaan) vene lähemmäs laituria, kun keulaköysi/-köydet kiinnitetty.

Keulan mooring köysi/köydet kiristyy.

Kiristetään ja viimeistellään tuulen puolen peräköysi.

Kiinnitetään toinen peräköysi.

Siivotaan kansi.

Varoivaisuutta

Moottoria käytettäessä täytyy olla varovainen ja tarkkana, että oma tai naapuriveneen mooring-köysi ei pääse potkuriin. Avustaja voi vetää mooring-köydestä "löysät pois", jolloin köysi asettuu pohjaan lähelle laituria, josta se nousee jyrkästi ylös.   Joissain Välimeren paikoissa laiturilla oleva avustaja voi pyytääkin sammuttamaan moottorin.

Muista, että ajettaessa perä edellä laituriin, veneen jarrutus tapahtuu vaihteen asennossa ”eteen”. Sivutuulella mooring-köyttä kiinnitettäessä voi keulaa pitää kohdallaan joko keulapotkurilla tai heti kun toinen peräköysi on kiinni laiturissa, moottorilla eteenpäin ajaen, jolloin tuulen puoleinen peräköysi kampeaa veneen keulaa tuuleen.

Varmista ennen köysien irrottamista, että mooring-köysi on kiinni laiturissa, sillä apuköysi voi olla poikki. Silloin laiturista lähtiessäsi, älä pudota köyttä veteen (painuu pohjaan), vaan kiinnitä köyden pää laituriin tai jos se ei yllä, luvalla naapuriveneen pollariin.

Juhlaliputus

Juhlaliputus voidaan nostaa yleisinä liputuspäivinä, veneseuran juhlissa, omistajan tai veneen merkkipäivinä ja muissa juhlatilaisuuksissa. Kansallisina liputuspäivinä, kuten juhannuksena, voi maston huipussa viestilippuja ylempänä pitää kansainvälisen tavan mukaan liputuksen aihetta osoittamassa Suomen kansallislippua tai pursilippua.

Juhlaliputuksessa nostetaan kansainväliset viestiliput keulasta maston tai mastojen huipun kautta perään. Jos veneliput eivät kaksimastoisessa veneessä riitä, voi mastojen välin jättää tyhjäksi. Tarvittaessa voidaan käyttää useampia viestilippusarjoja. Juhlaliputus ei saa päättyä perässä lipputangon huippuun.

Lippujen järjestys on keulasta lukien:
A-B-C – 1 – D-E-F – 2 – G-H-I – 3 – J-K-L – 4 – M-N-0 – 5 – P-Q-R – 6 – S-U-V – 7 – W-Y-Z – 8 – ensimmäinen korvausviiri – toinen korvausviiri – kolmas korvausviiri.


Kirjaimia T ja X ei käytetä, koska ne muistuttavat kansallisuuslippuja. Myös vastausviiri jää pois.

Venesähkö - Tommi Malimaa 9.4.2022

Uudistettu SPV ja STEK:in yhteistyössä tehty Sähkö ja Vene -opas:
https://campus.spv.fi/pluginfile.php/9384/mod_label/intro/Sa%CC%88hko%CC%88%20ja%20vene%20%282024%29.pdf?time=1707221242317
Opasta voi tilata myös SPV:n sivuilta. Itse opas on maksuton, mutta sen lähettäminen maksaa kulloisenkin SPV:n voimassaolevan hinnaston mukaisesti (kevät 2024 12€)



Pirttisaaren Pursitupaan toimitettu uusia kirjoja - MUKAVIA LUKUHETKIÄ!

  • Purjehdustaidot-kirja (2017),
  • Navigointi 1: Itämeri ja järvet (2017),
  • Navigointi 2: Vuorovesi ja Välimeri (2018),
  • Rannikkolaivurin VHF-radioliikenneopas (2012),
  • MeriVHF-radiopuhelin (Suomen Navigoinnin opettajat, 2018),
  • CEVNI-opaskirja (Euroopan sisävesiliikenteen säännöstö, 2016),
  • Vesilläliikkujan sääopas (Ilmatieteen laitos, 2013),
  • Veneilijän lippukirja (SPV, 2019),
  • Eroon näkistä ilman myrkkymaalia (TUKES, 2019)
  • Veneilija ja ympäristö

PS:. ÄLÄ VIE KIRJOJA SAARESTA POIS - KIITOS.

Solmuharjoittelutaso Pirttisaareen


Viikolla 29 toimitetaan APS:n solmuharjoittelutaso ja solmuohjeet Pirttisaaren Pursitupaan.  

Tasolla on harjoittelupaikat neljälle henkilölle. 

Tarkoituksena on harjoitella mm. seuraavia solmuja:

1.       Paalusolmu

2.       Kaksinkertainen paalusolmu

3.       Jalussolmu (köysien yhteensitomissolmu)

4.       Köysi knaapiin

5.       Kahdeksikko

6.       Silmukkakahdeksikko

7.       Vyyhti

8.       Siansorkka (kuvassa "kaidevaijeriin" solmittuna)

9.       Ulkosorkka

10.   Kalastajan sorkka

11.   Varmistettu ulkosorkka

12.   Merimiessolmu

Saa käyttää vapaasti.

... halukkuutesi hakea kansainvälistä huviveneenkuljettaja lupakirjaa. Tässäpä SPV:n ohjausta asian eteenpäin viemiseen:

1. Kirjaudu SPV Campukseen painamalla oikeastan yläkulmasta kirjaudu. Kirjautuminen tehdään Suomisport-tunnuksilla. Jos sinulla ei ole niitä, rekisteröidy Suomisporttiin.
2. Napsauta "Muista minut" varten tulevaisuudessa syöttääksesi automaattisesti laitteeltasi
3. Kun ole kirjautunut sisään, valitse kurssi "Venepäällikkötutkinto 2023" (otsikon "Veneilykoulutukset" alta)


4. Kirjaudu tutkintoalueelle veneilykouluttajalta saamallasi ryhmäavaimella (saat pyynnöstäsi minulta)


5. Klikkaa ”Käytännön veneilytaidot ja 

6. päällikkönä toimiminen”.
7. Valitse venetyyppi:
 a. Jos sinulla on kokemusta vain moottoriveneistä, valitse "Veneily-CV moottoriveneen kuljettajalle (M)" 
b. Jos sinulla on kokemusta moottori- ja purjeveneestä, valitse "Veneily-CV moottori- ja purjeveneilijälle (MS)"
8. Kirjoita vapaamuotoinen veneily-CV ottaen huomioon tutkintovaatimukset ja seuraavat vaatimukset
a. Sinulla tulee olla vähintään viiden vuoden veneilykokemus
b. Sinun olisi pitänyt tehdä vähintään kolme yli 100 NM pitkää matkaa päällikkönä ja yksittäisten matkojen olisi pitänyt kestää vähintään viisi päivää
Veneily-CV: n tulisi osoittaa kokemuksesi päällikkönä
9. Lataa veneily-CV:si Campuksella. Voit myös ladata kopioita lokikirjamerkinnöistä tai muista asiakirjoista veneen ansioluettelosi tueksi.
10. Veneilykouluttaja ottaa sinuun yhteyttä keskustelua ja palautetta varten
11. Jos kouluttaja hyväksyy veneily-cv:si, voit ladata sähköisen käytännön osaamistodistuksen ja liittää sen hakemukseesi Traficomille. 

Kun henkilöllä on ikää yli 16-v, kopio ajokortista, todistus teoreettisesta osaamisesta ja todistus käytännön veneilytaidoista, henkilö  voi asioida Traficomin kanssa ja tehdä hakemuksen. Kansainvälinen huviveneenkuljettajankirja | Traficom (https://www.traficom.fi/fi/kansainvalinen-huviveneenkuljettajankirja)