Koulutusasiat

MOORING LINE KIINNITTYMINEN ASIKKALAN PURSISEURAN PIRTTISAARI-TUKIKOHDASSA - Mooring line -ohje (APS)

Yleistä

Välimeren satamissa yleinen tapa veneen kiinnittämiseen on ajaa perä laituriin ja kiinnittää keula pohjaan ankkuroituun paksuun köyteen. Tämä mooring-köysi ("mooring rope” tai ”mooring line") on tavallisesti kiinni laiturissa ohuemmalla köydellä. Mooring line kiinnittyminen voidaan tehdä joko eteenpäin ajaen tai peruuttamalla.

Tavallisesti mooring-köysi on ulommasta päästään ankkuroitu pohjassa laiturin suuntaisena olevaan hyvin painavaan laivan ankkurikettinkiin. Usein tuosta paksusta kettingistä lähtee rantaan päin muutaman metrin kettinkejä, joiden päihin mooring-köysi on kiinnitetty. Järjestelyllä saadaan joustoa ja iskunvaimennusta köyteen, kun kiristettäessä painava kettinki nousee hieman irti pohjasta köyden puoleisesta päästään.

Video (8 min): How to… Mediterranean Mooring (https://www.youtube.com/watch?v=B3orqZQyTWs).

Pirttisaaren mooring-köydet

APS on asentanut mooring-köydet (2 kpl) yhdelle laituripaikalle Pirttisaaressa keväällä 2022. Ne ovat 30 metriä pitkiä ja 18 mm paksua uppoavaa GeoTwist polyester -köyttä.

Pirttisaaressa Mooring-köydet on kiinnitetty laituriin valkoisten ”APS” kirjaimilla merkittyjen laiturisuojien molemmin puolin. Kyseinen kohta on varmistettu turvalliseksi siten, ettei peräsimen alueella ole esteitä (kiviä, laiturin ankkurikettinkejä).

Mooring-köyden toinen pää on kiinni noin 5 m pituisessa 12 mm paksussa ketjussa, joka on kiinni pohjamudassa olevassa poijupainossa (25 metriä laiturista). Kovalla tuulella ja/tai lujaa kiristettäessä jousto voi olla vähäinen, jolloin poijupaino saattaa laahautua raskaan veneen mukana. Pirttisaaressa kiinnittymiseen suositellaan käytettäväksi aina kahta mooring-köyttä.

Pirttisaaren mooring-köydet on tarkoitettu tämän Välimerellisen kiinnittymistavan harjoittelun mahdollistamiseen kotivesillä.

Valmistelut – perä laituriin

·         Miehistön tehtävien ohjeistaminen (aluksen päällikkö; ohjaaja, mooring-köyden käsittelijä, takaköysien käsittelijä(t), laitojen ja perän suojaajat/varmistajat, jne.).

·         Pakkaa purjeet ja siivoa kansi.

·         Erityisen kovalla tuulella, pienennä veneen tuulipinta-alaa (jolla, sprayhood, bimini, pyyhkeet kaiteelta, jne.), jos mahdollista.

·         Laitasuojat molemmille sivuille.

·         Perään kaksi palloa tai lepuuttajaa (Pirttisaaressa valmiina kaksi laiturisuojaa).

·         Mooring-köysien käsittelijälle

  1.   nahkarukkaset tai kumikäsineet ja
  2.   venehaka (puoshaka) esille.

·         (Kumijoustimilla varustetut) takaköydet koilattuna valmiiksi (juoksuköysi, toinen pää veneen takaknaapissa kiinni, oikein pujotettuna kaiteen alta).

Kiinnittyminen

Yleensä laiturilla on vastaanottaja (avustaja), joka ojentaa mooring-köyden. Puoshaka on tarpeen köyden vastaanotossa, samoin hanskat. Köysi on likainen ja siihen meriolosuhteissa kiinnittyvät näkit ovat teräviä.

Käännetään veneen perä laituria kohden riittävän kaukana, jotta veneelle saadaan peruutettaessa vauhtia (2-3 kn) ja sitä kautta ohjattavuutta.

Ajetaan perä lähelle laituria tai kevyesti kiinni laituriin laiturisuojia vasten.

Otetaan (tarjottu) tuulen puoleinen mooring-köysi vastaan tai kalastetaan se puoshaalla vesirajasta ja heitetään tuulen puoleinen peräköysi (veneessä kiinni, vyyhdetty) laiturille hieman vastaanottajan ohi.

  • Juoksutetaan mooring-köyttä keulaan vetämällä sitä vedestä keulan suunnasta.
  • Laiturilla olevalta avustajalta laituriknaapin kautta juoksuköytenä kierretty ja vyyhtenä takaisin saatu peräköysi kiinnitetään veneen knaapiin, ei kireälle (köysi juoksutettavissa).

Lasketaan (ajetaan) vene 2-3 metriä ulos laiturista, tarvittaessa peräköyttä löysäten.

Kiinnitetään mooring-köysi mahdollisimman nopeasti keulaknaapiin, aika kireäksi.

Vedetään (tai ajetaan) vene lähemmäs laituria, kun keulaköysi/-köydet kiinnitetty.

Keulan mooring köysi/köydet kiristyy.

Kiristetään ja kiinnitetään tuulen puolen peräköysi.

Kiinnitetään toinen peräköysi.

Siivotaan kansi.

Varoivaisuutta

Moottoria käytettäessä täytyy olla hyvin varovainen ja tarkkana, että oma tai naapuriveneen mooring-köysi ei pääse potkuriin. Avustaja voi vetää moorin-köydestä "löysät pois", jolloin köysi asettuu pohjaan lähelle laituria, josta nousee jyrkästi ylös.   Joissain paikoissa laiturilla oleva avustaja voi pyytääkin sammuttamaan moottorin.

Muista, että perä edellä laituriin, veneen jarrutus tapahtuu vaihteen asennossa ”eteen”. Sivutuulella mooring-köyttä kiinnitettäessä voi keulaa pitää kohdallaan joko keulapotkurilla tai sitten varovasti moottorilla eteenpäin ajaen, jolloin tuulen puoleinen peräköysi kampeaa veneen keulaa tuuleen.

Varmista ennen köysien irrottamista, että mooring-köysi on kiinni laiturissa, sillä apuköysi voi olla poikki. Silloin laiturista lähtiessäsi, älä pudota köyttä veteen (painuu pohjaan), vaan kiinnitä köyden pää laituriin tai jos se ei yllä, luvalla naapuriveneen pollariin.

Juhlaliputus

Juhlaliputus voidaan nostaa yleisinä liputuspäivinä, veneseuran juhlissa, omistajan tai veneen merkkipäivinä ja muissa juhlatilaisuuksissa. Kansallisina liputuspäivinä, kuten juhannuksena, voi maston huipussa viestilippuja ylempänä pitää kansainvälisen tavan mukaan liputuksen aihetta osoittamassa Suomen kansallislippua tai pursilippua.

Juhlaliputuksessa nostetaan kansainväliset viestiliput keulasta maston tai mastojen huipun kautta perään. Jos veneliput eivät kaksimastoisessa veneessä riitä, voi mastojen välin jättää tyhjäksi. Tarvittaessa voidaan käyttää useampia viestilippusarjoja. Juhlaliputus ei saa päättyä perässä lipputangon huippuun.

Lippujen järjestys on keulasta lukien:
A-B-C – 1 – D-E-F – 2 – G-H-I – 3 – J-K-L – 4 – M-N-0 – 5 – P-Q-R – 6 – S-U-V – 7 – W-Y-Z – 8 – ensimmäinen korvausviiri – toinen korvausviiri – kolmas korvausviiri.


Kirjaimia T ja X ei käytetä, koska ne muistuttavat kansallisuuslippuja. Myös vastausviiri jää pois.

Venesähkö - Tommi Malimaa 9.4.2022

Pirttisaaren Pursitupaan toimitettu uusia kirjoja - MUKAVIA LUKUHETKIÄ!

  • Purjehdustaidot-kirja (2017),
  • Navigointi 1: Itämeri ja järvet (2017),
  • Navigointi 2: Vuorovesi ja Välimeri (2018),
  • Rannikkolaivurin VHF-radioliikenneopas (2012),
  • MeriVHF-radiopuhelin (Suomen Navigoinnin opettajat, 2018),
  • CEVNI-opaskirja (Euroopan sisävesiliikenteen säännöstö, 2016),
  • Vesilläliikkujan sääopas (Ilmatieteen laitos, 2013),
  • Veneilijän lippukirja (SPV, 2019),
  • Eroon näkistä ilman myrkkymaalia (TUKES, 2019)
  • Veneilija ja ympäristö

PS:. ÄLÄ VIE KIRJOJA SAARESTA POIS - KIITOS.